Historiaa

Historiaosuuteen on valittu muutamia kuvia ja tekstinpätkiä osaston 50 vuotishistoriikista, joka ilmestyi 1.2.1982. Historiikin tekijöinä toimivat tuolloin Sakari Antikainen ja Juha Koskinen.

PAUn Helsingin automiesten osasto ry

Suomen Postimiesliiton Helsingin Autonkuljettajain osaston perustava kokous pidettiin 10.5.1932 Helsingissä.
Ammattiosaston nimi muuttui edellisen kerran 1963 vuoden uudistuksissa muotoon Postiliiton Helsingin Automiehet ry. Nykyisen nimemme otimme käyttöön vuoden 2006 lopussa.


Suomen ensimmäinet postiautot oli Adler -merkkisiä. Kaksi sellaista hankittiin laitokselle 1911.
Helsingin Sanomat kirjoitti 6.4.1910 seuraavasti: "Automobiilia aikoo Helsingin postikonttori ruveta käyttämään postilaatikkoja tyhjennettäessä, kärrypelit kun ovat osoittautuneet liian hitaiksi." Autoja käytettiin paikallisajoon Helsingissä.

Noiden kahden Adlerin aikoihin Helsingin liikenne oli kovin rauhallista. Raitiovaunut ja hevosmiehet näkyivät paljon useammin katukuvassa kuin harvat automobiilit. Uusi liikenne saikin pian tarkat säännöt. Vuoden 1914 Helsingin kaupungin automobiililiikenteen järjestyssääntöjen seitsemäs pykälä kuului:
"Henkilöautoliikennettä varten aiottua automobiiliä sekä tavara-automobiiliä, jonka kantovoima ei ole 500 kg suurempi, saa kuljettaa päivänvalon aikaan enintään 25 km:n sekä pimeän aikana tai sumun vallitessa enintään 15 km:n nopeudella tunnissa. Kaupungin asemakaavaan otetun alueen ulkopuolella saa kulkunopeuden päivänvalon aikaan lisätä enintään 35 km tunnissa, jos tie on vapaa ja helposti tarkastettavissa. Kuorma-auton kantavuus 500 - 1500 kg, suurin nopeus 15 km, ja kuorma-auton kantavuus yli 1500 kg suurin nopeus 10 km."


Postilaitoksen linja-autot:

Lumisissa olosuhteissa linja-autoon voitiin kiinnittää takapyöriin telat ja etupyöriin sukset. Autoa käytettiin linja-liikenteen alkuaikoina Rovaniemellä, josta se tuotiin Helsinkiin ja sillä kuljetettiin postiljooneja kantopiireihin 1930 -luvulla.

Ensimmäinen Helsingistä liikennöinyt postiautolinja avattiin 1932 Haminan kautta Kotkaan. Pari vuotta myöhemmin ajettiin Jyväskylään.


Rekkaliikenne Helsingistä Turkuun alkoi vuonna 1958.

Kuvassa Adlerin ratissa ensimmäinen postiautonkuljettaja Josef Axel Backenberg 1920 -luvulla.
Postilaitoksen linja-auto vuodelta 1926.

Upouusi Diamond -merkkinen postilinja-auto vuodelta 1934.
Rekkaliikenne Helsingistä Turkuun alkoi vuonna 1958.